Mi is az a beszámoló?

Milyen fajtái vannak?

Melyiket mikor készítheti a vállalkozás?

A számviteli beszámoló célja, hogy megbízható és valós összképet adjon gazdálkodó vagyoni és pénzügyi helyzetéről,  vagyonának összetételéről (eszközeiről és forrásairól),  tevékenységének eredményéről.

Beszámolók fajtái

1. Éves beszámoló:

Minden kettős könyvvitelt vezető vállalkozó választhatja.

Ha tárgyévet megelőző  két egymást követő üzleti évben a mérleg fordulónapján, a  három mutatóérték közül bármelyik kettő meghaladja az alább felsorolt határértékeket (bármely két kombináció elfogadott):

1) a mérlegfőösszeg az 500 millió forint

2) az éves nettó árbevétel az 1000 millió (1 milliárd)  forintot

3) az üzleti évben átlagosan foglalkoztatottak száma az 50 főt

Részei:

a) Mérleg: a vagyont megjelenési forma, és származás-, eredet- szerint csoportosítja adott időpontra vonatkozóan, 1000 Ft-ban összevontan összesítve.

b) Eredménykimutatás: egy adott időszakra vonatkozóan, tartalmazza a vállalkozás hozamait (bevételeit és az aktivált saját teljesítmények értékét), ráfordításokat, valamint a szervezetnél maradó adózott, mérleg szerinti eredményt.

c)Kiegészítő melléklet: számszerű adatokat és szöveges magyarázatokat tartalmaz, a vállalkozó vagyoni, pénzügyi helyzetének, működése eredményének bemutatásához.

Üzleti jelentés nem része, de kötelező elkészíteni.

2. Egyszerűsített éves beszámoló:

E beszámolási formát alkalmazhatja  a kettős könyvvitelt vezető vállalkozó, ha két egymást követő üzleti évben a mérleg fordulónapján, a  három mutatóérték közül bármelyik kettő nem haladja meg a fentebb felsorolt határértéket.

Részei:

1) Mérleg

2) Eredménykimutatás

3) Kiegészítő melléklet

3. Összevont (konszolidált) éves beszámoló:

Konszolidált beszámolót köteles készíteni (saját beszámolója mellett) az a vállalkozás, amely egy vagy több vállalkozóhoz fűződő viszonyában anyavállalatnak minősül.

Részei:

1) Összevont (konszolidált) mérleg

2) Összevont (konszolidált) eredménykimutatás

3) Összevont (konszolidált) kiegészítő melléklet

4. Egyszerűsített beszámoló:

Ez utoljára a 2003-as évről volt választható. Az az egyszeres könyvvitelt vezető gazdálkodó készíthetett ilyet, akinek az éves nettó árbevétele két egymást követő évben nem haladta meg az 50 millió Ft-ot.

Részei:

1) Egyszerűsített mérleg,

2) Eredménylevezetés

5. Sajátos egyszerűsített beszámoló

2009-től lehetőség van sajátos egyszerűsített beszámoló készítésére.

Ki alkalmazhatja?

– Jogi személyiség nélküli gazdasági társaság

– Számviteli törvény hatálya alá tartozó egyéb szervezetek és egyéb közhasznú szervezetek

Részei:

1) Egyszerűsített mérleg

2) Egyszerűsített eredménykimutatás

Kiegészítő jelentést nem kell elkészíteni

A bt. és a közkereseti társaság esetén alkalmazásának feltétele, hogy a cég ne legyen könyvvizsgálatra kötelezett.

Tehát az üzleti évet megelőző két üzleti év átlagában

a) az éves nettó árbevétele nem haladta meg a 100 millió forintot

b) az átlagosan foglalkoztatottak száma nem haladta meg az 50 főt

Bízom benne, hogy sikerült helyretenni a beszámolók alkalmazásával kapcsolatos információkat.

Ha nem szeretnél lemaradni semmilyen fontos és érdekes információról, akkor iratkozz fel hírlevelemre is!

Ha tetszett a bejegyzés, kérlek oszd meg ismerőseiddel!

Share/Bookmark