Mi is az a beszámoló?
Milyen fajtái vannak?
Melyiket mikor készítheti a vállalkozás?
A számviteli beszámoló célja, hogy megbízható és valós összképet adjon gazdálkodó vagyoni és pénzügyi helyzetéről, vagyonának összetételéről (eszközeiről és forrásairól), tevékenységének eredményéről.
Beszámolók fajtái
1. Éves beszámoló:
Minden kettős könyvvitelt vezető vállalkozó választhatja.
Ha tárgyévet megelőző két egymást követő üzleti évben a mérleg fordulónapján, a három mutatóérték közül bármelyik kettő meghaladja az alább felsorolt határértékeket (bármely két kombináció elfogadott):
1) a mérlegfőösszeg az 500 millió forint
2) az éves nettó árbevétel az 1000 millió (1 milliárd) forintot
3) az üzleti évben átlagosan foglalkoztatottak száma az 50 főt
Részei:
a) Mérleg: a vagyont megjelenési forma, és származás-, eredet- szerint csoportosítja adott időpontra vonatkozóan, 1000 Ft-ban összevontan összesítve.
b) Eredménykimutatás: egy adott időszakra vonatkozóan, tartalmazza a vállalkozás hozamait (bevételeit és az aktivált saját teljesítmények értékét), ráfordításokat, valamint a szervezetnél maradó adózott, mérleg szerinti eredményt.
c)Kiegészítő melléklet: számszerű adatokat és szöveges magyarázatokat tartalmaz, a vállalkozó vagyoni, pénzügyi helyzetének, működése eredményének bemutatásához.
Üzleti jelentés nem része, de kötelező elkészíteni.
2. Egyszerűsített éves beszámoló:
E beszámolási formát alkalmazhatja a kettős könyvvitelt vezető vállalkozó, ha két egymást követő üzleti évben a mérleg fordulónapján, a három mutatóérték közül bármelyik kettő nem haladja meg a fentebb felsorolt határértéket.
Részei:
1) Mérleg
2) Eredménykimutatás
3) Kiegészítő melléklet
3. Összevont (konszolidált) éves beszámoló:
Konszolidált beszámolót köteles készíteni (saját beszámolója mellett) az a vállalkozás, amely egy vagy több vállalkozóhoz fűződő viszonyában anyavállalatnak minősül.
Részei:
1) Összevont (konszolidált) mérleg
2) Összevont (konszolidált) eredménykimutatás
3) Összevont (konszolidált) kiegészítő melléklet
4. Egyszerűsített beszámoló:
Ez utoljára a 2003-as évről volt választható. Az az egyszeres könyvvitelt vezető gazdálkodó készíthetett ilyet, akinek az éves nettó árbevétele két egymást követő évben nem haladta meg az 50 millió Ft-ot.
Részei:
1) Egyszerűsített mérleg,
2) Eredménylevezetés
5. Sajátos egyszerűsített beszámoló
2009-től lehetőség van sajátos egyszerűsített beszámoló készítésére.
Ki alkalmazhatja?
– Jogi személyiség nélküli gazdasági társaság
– Számviteli törvény hatálya alá tartozó egyéb szervezetek és egyéb közhasznú szervezetek
Részei:
1) Egyszerűsített mérleg
2) Egyszerűsített eredménykimutatás
Kiegészítő jelentést nem kell elkészíteni
A bt. és a közkereseti társaság esetén alkalmazásának feltétele, hogy a cég ne legyen könyvvizsgálatra kötelezett.
Tehát az üzleti évet megelőző két üzleti év átlagában
a) az éves nettó árbevétele nem haladta meg a 100 millió forintot
b) az átlagosan foglalkoztatottak száma nem haladta meg az 50 főt
Bízom benne, hogy sikerült helyretenni a beszámolók alkalmazásával kapcsolatos információkat.
Ha nem szeretnél lemaradni semmilyen fontos és érdekes információról, akkor iratkozz fel hírlevelemre is!
Ha tetszett a bejegyzés, kérlek oszd meg ismerőseiddel!
Én úgy tudom, hogy konszolidált beszámolónál is kell pénzügyi jelentés. Nekünk így tanította egy gazdasági vezető.